Het bestuur van een biljartvereniging vond dat zij wel meer leden kon gebruiken. Er was sprake van “vergrijzing” van het huidige ledenbestand en hun prachtige accommodatie had op gezette tijden nog wel wat tafels vrij om de edele biljartsport te beoefenen. Na amper overleg werden 3000 folders gemaakt. Deze folders werden huis-aan-huis verspreid in de omgeving van het biljartcentrum.
Deze spontane actie leverde de biljartvereniging geen enkel nieuw lid op, alleen maar frustraties bij de vrijwilligers die deze actie uitvoerden en een flink gat in de clubkas.
Ledenwerving is een vak apart. Grotere organisaties hebben mensen in dienst die zich alleen maar bezig houden met het verwerven van nieuwe leden en het behouden van de huidige leden. Dit doen zij onder andere door middel van onderzoek, inventarisatie, en analyse van hun eigen organisatie en de doelgroepen die zij willen bereiken. Al deze uitkomsten worden verwerkt in een wervingsplan. In het kort gaan we in op een tweetal onderwerpen die in een wervingsplan naar voren komen te weten ledenwerving en ledenbehoud.
Ledenwerving: Profileren en acties ondernemen
Om nieuwe leden te trekken zijn er dikwijls ledenwervingsacties nodig. Mond tot mond reclame blijft nog altijd de beste die er is. Maar voordat mond tot mond reclame tot stand kan komen, moet de vereniging ervoor zorgen dat zij zich op een positieve manier profileert. Hieronder volgen enkele manieren waarop men zich op een positieve wijze kan profileren:
1. Zorg dat het clubblad en de informatiebrochure er goed verzorgd uitziet.
2. Zorg voor een brede verspreiding van het clubblad (ook bij openbare gelegenheden,zoals: kapper, cultureel centrum, schouwburg, scholen, enz.).
3. Zorg voor een goed uitziende en verzorgde stand op bijvoorbeeld een infomarkt. Je kunt op de markt bonnen uitdelen voor “gratis een keer komen kijken/meedoen”
4. Zorg ervoor dat de plaatselijke huid aan huis bladen en kabelkranten regelmatig op de hoogte worden gebracht van speciale sport- en nevenactiviteiten, zoals toernooien en jubileum.
5. Breng de regionale media op de hoogte als er ‘goede’ sportprestaties zijn geleverd door leden van de vereniging.
6. Laat bij plaatselijke aangelegenheden zoveel mogelijk je gezicht zien.
7. Zorg voor een goede en overzichtelijke website, waarin de leden alle benodigde informatie van kunnen afhalen.
8. Het is raadzaam om bij gemeenten te informeren naar deelname aan sportstimuleringsprojecten.
Vervolgens kun je daadwerkelijk tot ledenwervingsacties overgaan. Een van deze acties kan zijn om als sportvereniging vrienden-meeneemlessen bij de leden zelf of kennismakingslessen of proeflessen (op scholen onder schooltijd) aan te bieden. Op deze manier kunnen kinderen/jongeren/buitenstaanders met de sport en met de vereniging in aanraking komen.
Het is overigens aan te raden om nieuwe leden direct goed te informeren. Dit kan door middel van een informatiebrochure of folder.
Jongeren
‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’ dit is een veel gehoorde uitspraak, ook binnen de sport. Een gezonde jeugdafdeling zorgt voor voldoende continuïteit en doorstroming binnen de vereniging. En dat is toch waar het allemaal om draait binnen de sportvereniging. Helaas zien veel sportverenigingen de laatste jaren het aantal jeugdleden dalen. Deels wordt dit veroorzaakt door ondermeer het aanbod van andere vrijetijdsbestedingen, bijbaantjes, populariteit van een andere sport en invloed van vrienden of vriendinnen.
Ook binnen de sportvereniging kan de oorzaak van een teruglopend aantal jeugdleden te vinden zijn: te weinig oor en oog voor wensen van jeugd, beperkt aanbod van activiteiten of te weinig mogelijkheden voor jeugdleden binnen de vereniging zijn daarvan voorbeelden.
‘Jeugdvriendelijk’ wil namelijk zeggen: rekening houden met de wensen, behoeften en leefwereld van de jeugd. Een jeugdvriendelijk sportklimaat is daarom een belangrijke voorwaarde, niet alleen om jeugdigen binnen te halen, maar vooral ook om ze vast te houden. Het betekent dat jeugdleden serieus worden genomen. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Elke leeftijdscategorie heeft zo zijn specifieke kenmerken en dat vraagt om een specifieke aanpak.
Het bevorderen van jeugdgerichtheid en jeugdparticipatie wordt als hét middel gezien om de uitstroom van oudere jeugdleden tegen te gaan. Hoe meer je jongeren betrekt bij het reilen en zeilen van de club, hoe aantrekkelijker het voor de jongeren wordt om lid te blijven van de club.
Door Lea.
vrijdag 2 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten